Flytta in
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Vilket nummer är det till Bostadens störningsjour?
-
-
Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du vårt journummer 090-14 26 10. Akuta situationer är exempelvis att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.
-
-
Vem är min nätleverantör?
-
-
Nätavgiften debiteras alltid av Umeå Energi som äger elnätet.
Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden.
-
-
Var hittar jag lantmäteriverkets lägenhetsnummer?
-
-
Nu du anmäler flyttning till folkbokföringen så måste du ange lantmäteriverkets lägenhetsnummer för din lägenhet. Lantmäteriets lägenhetsnummer hittar du inskrivet på ditt avtal. Avtalet hittar du på din personliga sida under "Mina kontrakt".
OBS! Lantmäteriverkets lägenhetsnummer är fyrsiffriga, till exempel 1101, 1202. Numren är helt fristående lägenhetsregister och ska inte förväxlas med Bostadens interna lägenhetsnummer.
-
-
Jag har kommit överens med tidigare hyresgäst om inflyttning före avtalet börjar, vad ska jag tänka på?
-
-
Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och den nya och påverkar inte avtalet med Bostaden. Hyresgästen som flyttar ut måste lämna in nycklarna hos kvartersvärden och lämna en fullmakt att du får kvittera ut nycklarna tidigare än vad hyreavtalet börjar gälla. Läs gärna våra tips som vi samlat under "Flytta in".