Gå till innehåll
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
    • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lägenhetsförteckning
    • Kötidsstatistik
    • Tips på ledigt
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Våra områden
    • Vanliga frågor
  • Mina sidor
    • Logga in
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Bostaden Umeå
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
  • Mina sidor
Logga in
Registrera dig
English
RSS
 
 

I lägenheten

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Får jag glasa in min balkong eller sätta upp markiser?

  • Det är inte tillåtet att sätta upp egna markiser eller glasa in balkongen eftersom dessa åtgärder kräver bygglov. Är det så att du vill förändra något där du bor ska du alltid prata med din kvartersvärd först.

  • Får jag renovera lägenheten själv?

  • Det finns en hel del bestämmelser om vad du får och inte får ändra i din bostad.

    Du får tapetsera eller göra liknande förändringar om du betalar själv. Det enda kravet är att arbetet måste vara professionellt gjort, annars kan du bli tvungen att betala när du flyttar. Kontakta alltid din kvartersvärd innan.

    Du får inte ändra planlösningen på lägenheten, till exempel ta bort en vägg, ändra på fast inredning (ta bort diskbänk eller skåp till exempel), dela av rum med fastmonterade väggar eller göra valv mellan två rum, bygga en bastu i lägenheten eller montera en köksfläkt till ventilationssystemet.

    Ta alltid kontakt med din kvartersvärd om du vill förändra något i din lägenhet.

    Vad får jag göra utomhus?

    Som hyresgäst ska du alltid kontakta din kvartersvärd om du går i tankarna att bygga en altan, staket, ändra i trädgården eller göra något montage på våra fasader. På så sätt undviker du att du måste ta bort något som du nyss satt upp eller byggt.

    Om vi godkänner tex. ett bygge av en mindre altan på befintlig plattyta ska en ritning lämnas in med mått och placering. Vi godkänner inte, egna uterum/takmonteringar utomhus, spa/pooler med anledning av vattenförbrukning och av säkerhetsrisker.

  • Hur anmäler jag fel i min lägenhet?

  • Hos oss har du en personlig kvartersvärd, en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan.

    Normalt sett arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch 12–13).

  • Jag har upptäckt skadedjur i min lägenhet, vad gör jag?

  • Du ringer direkt till skadedjurbekämpningsföretaget Nomor som vi har ett skadedjursavtal med. Telefon 0771-122 300.

  • Jag har ett akut problem och kvartersvärden har slutat för dagen, vart vänder jag mig?

  • Vid akuta problem på kvällar och helger kan du ringa fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer är till exempel att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.

AB Bostaden
Properties/

AB Bostaden bygger och förvaltar bostäder i Umeå kommun. Företagets historia sträcker sig från 1953, då det startade i stiftelseform. 1995 blev företaget ombildat till ett kommunalt allmännyttigt bolag med uppdrag att bidra till Umeå kommuns tillväxt och bostadsförsörjning.

Kontakt
  • 090-17 77 00
  • kundcenter@bostaden.umea.se
  • Östra Kyrkogatan 2, 901 06 Umeå
  • Fler kontaktuppgifter
Viktiga länkar
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Visselblåsning
  • Om dina personuppgifter
Sociala medier
  • Facebook
  • Instagram