Gå till innehåll
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
    • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lägenhetsförteckning
    • Kötidsstatistik
    • Tips på ledigt
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Våra områden
    • Vanliga frågor
  • Mina sidor
    • Logga in
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Bostaden Umeå
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
  • Mina sidor
Logga in
Registrera dig
English
RSS
 
 

Flytta in

Ålidhem

Läs vår inflyttningsfolder, Välkommen hem

Du kan alltid vända dig till din kvartersvärd

Hos oss har du en personlig kvartersvärd - en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan. Normalt arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch klockan 12–13).

Hämta nycklarna till din lägenhet

När du ska flytta in hämtar du nycklarna hos din kvartersvärd. Kontakta din kvartersvärd i god tid innan så att ni kan komma överens om en tid då han eller hon finns på områdeskontoret.

Läs mer om nycklar

Om du flyttar in innan avtalet börjar gälla

Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och dig som ny hyresgäst och påverkar inte avtalet med Bostaden. Skulle det visa sig att lägenheten är ostädad och du inte vill eller kan åtgärda detta själv, måste du som ny hyresgäst lämna igen nyckeln och invänta dagen då avtalet börjar gälla, detta för att vi som fastighetsägare ska kunna åtgärda städningen.

Vid akuta problem – ring 090-14 26 10

Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer kan till exempel vara att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det är vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.

Sortera dina sopor

Hjälp oss att värna om miljön. Vi inför successivt återvinning av förpackningar i våra soprum. Till din hjälp finns tydliga skyltar i soprummet. Din kvartersvärd svarar gärna om du har några frågor.

Få förmåner med Bostadenkortet

Bostadenkortet ger dig som är kund hos oss bra erbjudanden och rabatter på olika varor och tjänster. Du får kortet av din kvartersvärd när du hämtar nycklarna till din bostad. Aktuella erbjudanden hittar du alltid på vår webbplats

Har du inte fått något Bostadenkort, prata med din kvartersvärd så får du ett.

Nya tapeter och annat underhåll

Fördelen med att hyra sin bostad är att vi sköter allt underhåll och alla reparationer. Men du kan vara med och påverka. Läs mer om lägenhetsunderhåll, titta in i vår webbutik Hemmafint eller prata med din kvartersvärd.

Installera tvätt- eller diskmaskin i lägenheten

Om du funderar på att sätta in en disk- eller tvättmaskin i din lägenhet ska du alltid prata med din kvartersvärd först och ta reda på om det är möjligt. Det fungerar inte i alla våra lägenheter och kan bland annat bero på utrymmesbrist eller el- och vattenanslutningar. Om din kvartersvärd godkänner att du kan göra det är det våra entreprenörer som sköter installationen och du som hyresgäst betalar en avgift för detta. Du som hyresgäst får inte får dra el och vatten på egen hand utan det måste alltid göras av en expert. Läs mer om att köpa och installera diskmaskin

Om du har gjort egna förändringar i din bostad måste du återställa den i ursprungligt skick innan du flyttar.

Beställ extrautrustning till din lägenhet

Om du vill höja standarden på din lägenhet, till exempel välja en standardhöjande kökslucka, kan du göra ett eller flera val. För varje val betalar du en extra avgift varje månad som läggs på din vanliga hyra. Läs mer i vår webbutik Hemmafint eller kontakta din kvartersvärd om du vill veta mer.

Betala hyran

Vi aviserar omkring den 12:e varje månad. 

Du kan ansöka om e-faktura eller autogiro via din Internetbank. I annat fall kommer din faktura till din mejl. Det är därför viktigt att vi har din rätta mejladress. Har du Kivra kommer fakturan till din digitala brevlåda.

Flera olika sätt att betala hyran

Det finns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar.

Betala hyran via Kivra

Att skaffa Kivra är gratis och tar bara någon minut. Du skapar enkelt ett konto via kivra.se. När vi sedan skickar hyresavierna får du en notis om att du har en ny digital hyresavi att betala. Anslut bankkonto, klicka ”Betala” och legitimera dig med Mobilt BankID.

Här nedan finns länkar med information om de andra betalningssätten:

Betala hyran med elektronisk faktura

Betala hyran med autogiro

Betala hyran manuellt

Betala från utlandet

Beställ bredband

I vårt öppna bredbandsnät, Bostnet, kan du välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni. Läs mer och beställ

Du har väl en hemförsäkring?

En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet om du själv eller någon annan vållar en skada i din lägenhet. Du och dina ägodelar är inte försäkrade via oss. Men i samarbete med Länsförsäkringar erbjuder vi en bra hemförsäkring för alla sorters hushåll.

Läs mer om hemförsäkringar.

Livsviktigt att ha en hemförsäkring.

Elnät

Umeå Energi äger elnätet i Umeå kommun. Det är därför inte möjligt att välja elnät.

Elabonnemang

Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden. På deras webbplats kan du läsa mer och jämföra vilket elavtal som är mest förmånligt för dig.

Flyttanmälan

Gör en flyttanmälan till Skatteverket så blir du folkbokförd på rätt adress. Läs mer på deras webbplats.

Adressändra

Om du önskar eftersända din post till din nya bostad kontaktar du Adressändring via telefon 020-97 98 99. Du kan också beställa eftersändning via deras webbplats. Där kan du också skicka flyttkort via e-post och sms. Observera att enbart eftersändning av post inte ändrar inte din folkbokföringsadress.

Fixa fast telefon

Anmäl till ditt telefonbolag att du ska flytta eller skaffa ett nytt abonnemang.

Placera inte ömtåliga möbler på balkongen

Om du flyttar till en lägenhet med inglasad balkong är det viktigt att du inte placerar ömtåliga mattor eller möbler som kan ta skada av snö och regn på balkongen. Den inglasade balkongen ska inte ses som ett extrarum. Inglasningen är bara ett väderskydd, vilket gör att regn och snö kan komma in vid vissa typer av väderlek.

 

Uppsägningstider inom Bostaden

Vanliga hyreslägenheter

Har tre månaders uppsägningstid. Det innebär att ditt hyresavtal slutar gälla tidigast vid månadsskiftet tre kalendermånader efter att du sagt upp din bostad.

Exempel: Om du vill flytta den 30 april måste du säga upp din bostad senast den 31 januari.

Studentlägenheter

Har två månaders uppsägningstid.

Studentrum

Har en månads uppsägningstid.

Bilplats eller garage

Avtalen för bilplats eller garage gäller för ett år i taget. Om du vill säga upp din bilplats måste du göra det en månad innan tiden för avtalet går ut. Om du vill säga upp ditt garage måste du göra det tre månader innan tiden för avtalet går ut. Om du inte säger upp avtalen i tid förlänger vi automatiskt avtalet med ett år. Om du säger upp din bostad upphör bilplatsens och garagets avtal till samma datum.

Lokaler

Här gäller de uppsägningstider som står på ditt avtal.

Extraförråd

Avtalen för extraförråd gäller för ett halvår i taget. Om du vill säga upp ditt förråd måste du göra det senast tre månader innan avtalet går ut. Om du inte säger upp ditt avtal förlänger vi det automatiskt i ytterligare sex månader. Om du säger upp din bostad upphör även förrådsavtalet till samma datum.


AB Bostaden
Properties/

AB Bostaden bygger och förvaltar bostäder i Umeå kommun. Företagets historia sträcker sig från 1953, då det startade i stiftelseform. 1995 blev företaget ombildat till ett kommunalt allmännyttigt bolag med uppdrag att bidra till Umeå kommuns tillväxt och bostadsförsörjning.

Kontakt
  • 090-17 77 00
  • kundcenter@bostaden.umea.se
  • Östra Kyrkogatan 2, 901 06 Umeå
  • Fler kontaktuppgifter
Viktiga länkar
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Visselblåsning
  • Om dina personuppgifter
Sociala medier
  • Facebook
  • Instagram