
Fastigheten på Gluntens väg 2 och 4 är från 1960-talet och har gamla avloppsrör. Vi har haft ett ökat antal vattenskador och på grund av det behöver vi byta avloppsrören (så kallat stambyte). När det görs passar vi även på att renovera och förbättra andra delar i fastigheten. Renoveringen påbörjas på Gluntens väg 2 hösten -22 och fortsätter efter årsskiftet 22/23 på Gluntens väg 4.
Nedan kan du läsa mer om vad renoveringen kommer att innebära.
Onsdag den 7 december höll vi ett informationsmöte på Gluntens väg 4.
Här finns presentationer som visades på mötet: Presentation 7 december
Bild från ett nyrenoverat badrum på Gluntens väg 2

Det ska renoveras
Här nedan listar vi de åtgärder som ingår i hela projektet.
Stamrenovering i badrum
- Taket målas
- Ny golvmatta
- Ny plastmatta i duschplatsen, målad väv på övriga väggar
- Ny toalett
- Nya blandare
- Nya krokar, toalettpappershållare och skåp
- Duschplats blir standard men du kan välja badkar
Kök
- Ny blandare
- Diskbänkskåpen vattensäkras
Övrigt
- Nya ytskikt i tvättstugan
Så påverkas du under renoveringen
- Störande ljud, buller och damm i fastigheten, vardagar klockan 7–16.
- Du kommer att vara utan badrum i cirka 7–8 veckor.
- Flera olika yrkesgrupper kommer att jobba i din lägenhet.
- Renoveringen innebär begränsad tillgång till gården på grund av materialupplag, bodar, containrar med mera.
- Avstängning av vatten, avlopp och el i omgångar.
- Ökad trafik inne på gården.
- Vatten och avlopp kommer att fungera i köket och lilla toaletten, med undantag för kortare avstängningar.
Åtgärder för att underlätta för dig under renoveringen
- Provisorisk dusch och placering av toalett meddelas närmare projektstart.
- Vid behov kommer vi att plasta in garderober och dörröppningar i lägenheten för att minska dammet i samband med bilning.
- Ökad städning i trapphus och källare under renoveringen.
Badrumsrenoveringen pågår cirka 7-8 veckor i varje lägenhet, med reservation för uttorkning.
Byte av lägenhetsdörr tar 1-2 dagar med listning.
Hyreshöjning när allt är klart
I och med att standarden ökar efter renoveringen kommer hyran att höjas. Höjningen varierar mellan 300 och cirka 700 kr och den exakta hyreshöjningen ser du som bor i lägenheterna på det hyresgästgodkännande som skickas ut.
Den nya hyran är förhandlad med Hyresgästföreningen.
Hyresreduktion för störningar
I samband med renoveringarna kommer du att uppleva störningar och dessa kommer du att bli kompenserad för. När projektet har avslutats kommer du att få en hyresreduktion. Storleken på reduktionen baseras på fastighetsbranschens generella riktlinjer.
Frågor och svar
Måste vi tömma våra förråd?
Inte allas förråd berörs men de vars förråd gör det kommer att kontaktas. Vi kontaktar dig i god tid innan om du berörs.
Om man inte kan bo i sin lägenhet under tiden, vad gör ni då?
Vår avsikt är att alla ska bo kvar. Om du har särskilda behov är du välkommen att kontakta våra ombyggnadsvärdar Ulf Johansson/Anna Stangenberg, så får vi prata om hur det är just för dig. Kontaktuppgifterna hittar du längst ned på den här sidan.
Hur många lägenheter renoveras samtidigt?
Lägenheter som är placerade över och under varandra är sammankopplade med samma avloppsrör. Det innebär att renoveringen kommer att följas åt i de lägenheterna som är placerade ovanför och under varandra. Man renoverar med andra ord flera badrum i taget. Vi arbetar även på flera stammar (avloppsrör) samtidigt, vilket gör att vi inte kommer att tillbringa 8 arbetstimmar per dag i samma lägenhet alla dagar.
Var kommer de tillfälliga duscharna och toaletterna att vara?
Exakt var är inte bestämt idag men mer information kommer att lämnas i anslutning till att vi startar upp i respektive trapphus.
Vad gäller kring försäkringen när entreprenörerna arbetar i lägenheten?
Det är alltid viktigt att du som hyresgäst har en hemförsäkring. Entreprenören har egna försäkringar om något skulle gå sönder. Tänk dock lite extra på dina saker som har högt affektionsvärde det vill säga som kan vara svårt att ersätta som foton, barnalster, arvegods. Vi rekommenderar dig att plocka undan sådant.
Om jag har husdjur, vad gör jag då?
Vi kommer att informera innan arbetet ska ske i din lägenhet. Du ansvarar för att ta hand om dina husdjur. Under tiden arbeten görs i lägenheten får inte djuren vistas fritt i lägenheterna, för djurens skull och för entreprenörernas arbetsmiljö.
Hur stor blir hyresreduktionen?
Bostaden följer generella riktlinjer när det gäller reducering. Att till exempel vara utan badrum med toalett och duschmöjligheter ger en reducering under tiden badrummet är ur funktion i din lägenhet. Reduktionen betalas ut i efterhand.
Kan man få hörselskydd?
Entreprenören har hörselproppar som du kan få, kontakta arbetsledaren på plats.
Kommer vi som hyresgäster alltid att veta vad som händer?
Det kommer kontinuerligt att finnas information i trapphuset och på Bostadens webb och om det är något du undrar över är du välkommen att kontakta någon ansvarig och fråga. Vi arbetar hela tiden med att försöka hålla dig uppdaterad om vad som händer.
Kontaktuppgifter till oss på Bostaden som jobbar i det här projektet
Övriga tekniska frågor om projektet
Inger Tunell byggprojektledare Bostaden 090-177664
inger.tunell@bostaden.umea.se
Frågor som rör ditt boende under projektet
Anna Unga, ombyggnadssamordnare Bostaden Telefon: 090 – 17 75 12
anna.unga@bostaden.umea.se
Frågor som berör ditt ordinarie boende/övrig del av lägenheten
Johan Eriksson kvartersvärd Bostaden 090-177751
johan.eriksson@bostaden.umea.se