Gå till innehåll
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
    • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lägenhetsförteckning
    • Kötidsstatistik
    • Tips på ledigt
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Våra områden
    • Vanliga frågor
  • Mina sidor
    • Logga in
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Bostaden Umeå
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
  • Mina sidor
Logga in
Registrera dig
English
RSS
 
 

Flytta ut

Här har vi sammanställt sådant som kan vara bra att veta för dig som ska flytta ut ur din lägenhet eller enkelrum. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta din kvartersvärd eller vårt kundcenter. Du kan också läsa mer i vårt informationsblad Dags att flytta? (för dig som bor i lägenhet) eller Dags att flytta? (för dig som bor i studentkorridor)

Visa din bostad för den nya hyresgästen

De bostadssökande som blir erbjudna att hyra din uppsagda bostad vill ofta titta på den innan de tackar ja eller nej. Du som ska flytta är skyldig att visa lägenheten. Ni får själva komma överens om när.

Om du inte har möjlighet att visa lägenheten eller rummet kan du kontakta din kvartersvärd och ge henne eller honom en fullmakt att visa bostaden.

Besiktning av bostaden

Innan du flyttar ut kommer din kvartervärd att meddela dig en tid för besiktning av bostaden. Det är bra om du själv kan vara med vid besiktningen, så att du tillsammans med kvartersvärden kan lösa eventuella oklarheter på plats.

Din bostad behöver inte vara tömd och städad när den ska besiktas, men tänk på att ta bort så mycket som möjligt från väggarna, som till exempel tavlor och hyllor.

När din lägenhet eller ditt enkelrum är besiktat så kommer besiktningsprotokollet till din e-post. Har du inte någon e-post måste du själv aktivt fråga efter att få protokollet skickat med post, uppge då ny adress så hjälper kvartersvärden dig.

Lämna nycklarna till din kvartersvärd

När du flyttar ska du lämna tillbaka alla nycklar till din kvartersvärd, även de kopior du eventuellt har gjort. Det gäller även nycklar till motorvärmare, garage, förråd och tvättstuga (till exempel tvättcylinder). Om det saknas nycklar blir du skyldig att betala en avgift enligt en bestämd prislista.

Senast klockan 12.00 på inflyttningsdagen måste du ha lämnat nycklarna till kvartersvärden och bostaden ska vara klar för de nya hyresgästerna att flytta in i. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag (röd dag) gäller klockan 12.00 första vardagen efter helgen. Läs mer

Flytta

Uppsägning av hyreskontrakt och önskat avflyttningsdatum

Vid uppsägningstillfället kan du på din personliga sida eller på uppsägningsblanketten välja om du godkänner tidigare avflytt, det vill säga om din bostad är tillgänglig tidigare än uppsägningsdatumet.

Det datum som du anger är bindande och gäller som definitiv fullmakt. Om en ny hyresgäst vid ja-svar väljer att flytta in på det tidigare datum som du angett får du en ny bekräftelse på din uppsägning där det framgår vilket datum ditt avtal upphör. Det är enbart vid uppsägningstillfället du kan välja att ange ett tillgänglig tidigare-datum. Tidigaste datum du kan välja behöver vara 30 dagar framåt i tiden från uppsägningstillfället och du kan endast välja mellan den 14:e och den sista i varje månad.

Om du inte har tillgång till en dator kan du skicka en skriftlig uppsägningsblankett till oss.
Här hittar du alla våra blanketter.

Har du frågor om ditt hyreskontrakt är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på 090-17 77 00.

Det händer med hyran om du flyttar tidigare

Har du redan betalt hyra för den aktuella månaden kommer vi att betala tillbaka överskottet. För att få pengarna återbetalda måste du registrera dina kontouppgifter via Swedbanks kontoregister så att de sätts in på önskat konto. Det gör du på den här sidan

Vi gör utbetalningar en gång per vecka.

Om du har autogiro och en ny hyresgäst ska flytta in i din lägenhet det närmaste månadsskiftet, måste du makulera kommande dragning via din bank. Om du inte kommer flytta inom Bostadens bestånd rekommenderar vi dig att makulera ditt autogiro. Det gör du också via banken.

Har du frågor om hyres- eller återbetalning är du välkommen att kontakta ekonomi@bostaden.umea.se eller ringa oss på 090-17 75 00.


AB Bostaden
Properties/

AB Bostaden bygger och förvaltar bostäder i Umeå kommun. Företagets historia sträcker sig från 1953, då det startade i stiftelseform. 1995 blev företaget ombildat till ett kommunalt allmännyttigt bolag med uppdrag att bidra till Umeå kommuns tillväxt och bostadsförsörjning.

Kontakt
  • 090-17 77 00
  • kundcenter@bostaden.umea.se
  • Östra Kyrkogatan 2, 901 06 Umeå
  • Fler kontaktuppgifter
Viktiga länkar
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Visselblåsning
  • Om dina personuppgifter
Sociala medier
  • Facebook
  • Instagram