Gå till innehåll
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
    • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lägenhetsförteckning
    • Kötidsstatistik
    • Tips på ledigt
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Våra områden
    • Vanliga frågor
  • Mina sidor
    • Logga in
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Bostaden Umeå
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
  • Mina sidor
Logga in
Registrera dig
English
RSS
 
 

Flytta in

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Vilket nummer är det till Bostadens störningsjour?

  • Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du vårt journummer 090-14 26 10. Akuta situationer är exempelvis att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.

  • Får jag renovera lägenheten själv?

  • Det finns en hel del bestämmelser om vad du får och inte får ändra i din bostad.

    Du får tapetsera eller göra liknande förändringar om du betalar själv. Det enda kravet är att arbetet måste vara professionellt gjort, annars kan du bli tvungen att betala när du flyttar. Kontakta alltid din kvartersvärd innan.

    Du får inte ändra planlösningen på lägenheten, till exempel ta bort en vägg, ändra på fast inredning (ta bort diskbänk eller skåp till exempel), dela av rum med fastmonterade väggar eller göra valv mellan två rum, bygga en bastu i lägenheten eller montera en köksfläkt till ventilationssystemet.

    Ta alltid kontakt med din kvartersvärd om du vill förändra något i din lägenhet.

    Vad får jag göra utomhus?

    Som hyresgäst ska du alltid kontakta din kvartersvärd om du går i tankarna att bygga en altan, staket, ändra i trädgården eller göra något montage på våra fasader. På så sätt undviker du att du måste ta bort något som du nyss satt upp eller byggt.

    Om vi godkänner tex. ett bygge av en mindre altan på befintlig plattyta ska en ritning lämnas in med mått och placering. Vi godkänner inte, egna uterum/takmonteringar utomhus, spa/pooler med anledning av vattenförbrukning och av säkerhetsrisker.

  • Hur fungerar min tidsstyrda motorvärmare?

  • Användarinstruktioner finns här.

  • Jag har kommit överens med tidigare hyresgäst om inflyttning före avtalet börjar, vad ska jag tänka på?

  • Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och den nya och påverkar inte avtalet med Bostaden. Hyresgästen som flyttar ut måste lämna in nycklarna hos kvartersvärden och lämna en fullmakt att du får kvittera ut nycklarna tidigare än vad hyreavtalet börjar gälla. Läs gärna våra tips som vi samlat under "Flytta in".

  • Jag ska snart flytta in i min lägenhet, vad ska jag tänka på?

  • Vi har samlat bra råd och tips här via "Flytta in".

  • Inflyttningsdagen är en lördag, när får jag flytta in?

  • Infaller inflyttningen en lördag, söndag eller helgdag ska tillträde ske nästa vardag kl 12:00 om inte annat överenskommits.

  • Kan jag själv välja elleverantör?

  • Ja, det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden

  • Var hittar jag lantmäteriverkets lägenhetsnummer?

  • Nu du anmäler flyttning till folkbokföringen så måste du ange lantmäteriverkets lägenhetsnummer för din lägenhet. Lantmäteriets lägenhetsnummer hittar du inskrivet på ditt avtal. Avtalet hittar du på din personliga sida under "Mina kontrakt".

    OBS! Lantmäteriverkets lägenhetsnummer är fyrsiffriga, till exempel 1101, 1202. Numren är helt fristående lägenhetsregister och ska inte förväxlas med Bostadens interna lägenhetsnummer.

  • Vem är min nätleverantör?

  • Nätavgiften debiteras alltid av Umeå Energi som äger elnätet.

    Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden.

  • Var hämtar jag mina lägenhetsnycklar?

  • Du hittar information om nycklar via ingången Hyresgäster. Där finns även vanliga frågor om nycklar

  • Vilken dag är det inflyttning?

  • Tillträde till lägenheten får du tidigast klockan 12.00 den första vardagen i den månad ditt hyresavtal börjar gälla. Läs gärna våra tips som vi samlat under "Flytta in".

AB Bostaden
Properties/

AB Bostaden bygger och förvaltar bostäder i Umeå kommun. Företagets historia sträcker sig från 1953, då det startade i stiftelseform. 1995 blev företaget ombildat till ett kommunalt allmännyttigt bolag med uppdrag att bidra till Umeå kommuns tillväxt och bostadsförsörjning.

Kontakt
  • 090-17 77 00
  • kundcenter@bostaden.umea.se
  • Östra Kyrkogatan 2, 901 06 Umeå
  • Fler kontaktuppgifter
Viktiga länkar
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Visselblåsning
  • Om dina personuppgifter
Sociala medier
  • Facebook
  • Instagram