Så här söker du bilplats och garage
1. Sök själv bland lediga bilplatser och garage
Om du inte redan är aktiv i vår bostadskö måste du först registrera dig där för att få en inloggning till Mina sidor. Om du inte har tillgång till en dator är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på telefon 090 17 77 00.
Vi lägger ut alla lediga bilplatser och garage på vår webbplats. Du letar själv bland de som är lediga och bokar den du vill hyra. På kartorna är platsnumren angivna. Exempel på ett platsnummer: 501 17. 501 är själva parkeringsytan och 17 är numret på den specifika bilplatsen. Det sistnämnda numret är det som står angivet på stolpen eller garaget.
2. Först att boka får hyra
Den som först bokar sig på bilplatsen är den som får hyra. Din bokning är bindande och du måste betala hyra från det angivna avtalsdatumet. Läs igenom villkoren noga så att du är införstådd med vad signeringen innebär. Observera! 25 procent momskostnad tillkommer på den angivna hyran om du inte är boende hos Bostaden eller hyr en parkeringsplats utanför ditt bostadsområde.
3. Vi hyr ut våra bilplatser och garage på helårsavtal och korttidsavtal
Hyr du din första parkeringsplats och bor hos Bostaden tecknas helårsavtal. Om du tecknar fler parkeringsplatser eller är extern hyresgäst skrivs istället korttidskontrakt. Om efterfrågan ökar kan korttidskontrakten sägas upp för att tillgodose att fler hyresgäster får möjlighet att hyra en plats.
Uppsägning helårsavtal
Om du vill säga upp din bilplats måste du göra det en kalendermånad innan tiden för avtalet går ut. Om du vill säga upp ditt garage måste du göra det tre kalendermånader innan avtalet går ut. Om du inte säger upp avtalet i tid förlängs det automatiskt. Om du säger upp din bostad upphör ditt avtal för bilplatsen och garaget till samma datum.
Uppsägning korttidsavtal
Korttidsavtal kommer tecknas på en avtalsperiod som löper på med 3 kalendermånaders med 1 kalendermånads uppsägningstid.
4. Signera ett miljövänligt e-avtal istället för ett pappersavtal
Om det är du som får bilplatsen skickas en bekräftelse per e-post till den mailadress du angett på Mina Sidor, samt ett e-post med en signeringslänk till kontraktet. Istället för att skriva under ett papper signerar du enkelt och smidigt e-avtalet.
Har du inte möjlighet att signera elektroniskt, kontakta vårt kundcenter.
5. Hämta nycklar (om det behövs)
Om du hyr en garageplats eller parkeringsplats med motorvärmare behöver du kvittera ut nycklar hos Kvartersvärden. Detta kan ske tidigast på tillträdesdagen, och glöm inte att ta med dig giltig legitimation.
6. Hur går jag tillväga om jag vill hyra en ytterligare parkeringsplats eller byta min nuvarande parkeringsplats?
Önskar du hyra ytterligare en parkeringsplats behöver du inte göra något mer än att anmäla ditt intresse. Önskar du däremot byta parkeringsplats måste du kontakta kundcenter via mejl kundcenter@bostaden.umea.se
Observera följande om du önskar ytterligare parkeringsplats;
- Om du uppgraderar din parkeringsplats (exempelvis från motorvärmarplats till skärmtak eller från skärmtak till garage) kommer kontraktet för din nuvarande parkering tecknas om till korttidsavtal. Din nya parkeringsplats tecknas på årsavtal.
- Är den nya parkeringsplatsen likvärdig som den du redan har kommer den tecknas på ett korttidsavtal som löper på med 3 kalendermånaders avtal med 1 kalendermånads uppsägningstid.
- Vill du inte ha årsavtal på din nya parkeringsplats måste du kontakta kundcenter via mejl.
- Om det är kö till parkeringsplatser på ett område, sägs ditt nuvarande avtal upp i samband med att du tecknar nytt avtal på en parkeringsplats.
- Kontakta Kundcenter ifall du har frågor.
Vi erbjuder bevakningsservice på kommande lediga bilplatser och garage
I en del områden kan det vara svårt att få en bilplats direkt på inflyttningsdatumet. Då kan du kontakta vårt kundcenter för att ställa dig i en bevakningskö för bilplatser på ditt område.
Du får erbjudande via e-post och om du saknar e-postadress skickar vi erbjudande med vanlig post. Kontakta vårt kundcenter på telefon 090 17 77 00 så hjälper vi dig.