Gå till innehåll
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
    • Ledigt just nu
    • Lediga lägenheter
    • Lägenhetsförteckning
    • Kötidsstatistik
    • Tips på ledigt
    • Lediga bilplatser
    • Lediga förråd
    • Våra områden
    • Vanliga frågor
  • Mina sidor
    • Logga in
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Bostaden Umeå
  • Tillbaka till hemsidan
  • Bostadssökande
  • Mina sidor
Logga in
Registrera dig
English
RSS
 
 

Renoveringar

Vi genomför cirka 200 olika renoveringar i våra hus varje år. Renoveringarnas storlek varierar såklart och består av olika delmoment. I vissa fall är renoveringarna så stora att man som hyresgäst inte kan bo kvar i lägenheten under tiden.

Läs mer i vår folder om renoveringar

Så här kan en renovering gå till i 9 steg:

1. Löpande information

Innan alla renoveringar får du som hyresgäst löpande information om vad som ska hända. Vid större renoveringar kan den första informationen delas ut upp till ett år innan vi börjar. Större renoveringar får dessutom en egen projektsida på vår webb där man som hyresgäst kan hålla sig uppdaterad.

2. Informationsmöten

Innan och under renoveringarna bjuder vi in till informationsmöten där du får chans att ställa frågor och får se vilka som jobbar med projektet.

3. Viktigt med dialog

Det är viktigt för oss att du som hyresgäst trivs där du bor. Vi tror också att du vet bäst vad som behövs för att skapa ett bra och trivsamt boende. Därför genomför vi ofta olika slags dialoger vid större renoveringar.

4. Hyresgästgodkännande innan renoveringen

Vid vissa renoveringar höjs standarden i lägenheten vilket innebär en hyreshöjning. Hur stor den blir avgörs i förhandling med Hyresgästföreningen. Innan vi börjar renovera får du alltid information om hur stor höjningen blir och får skriva på att du godkänner det som ska renoveras. Läs mer om hyresgästgodkännande

5. Ombyggnadsvärd som stöd

Vid större renoveringar har du alltid en ombyggnadsvärd som du kan vända dig till med frågor och funderingar.

6. Välj färg, tapeter med mera

Vid vissa renoveringar behöver vi till exempel göra om väggar eller golv och då får du som hyresgäst självklart vara med och bestämma vilka tapeter eller vilken färg på väggarna du vill ha.

7. Evakuering vid större renoveringar

Vissa renoveringar är så pass omfattande att du som hyresgäst inte kan bo kvar i lägenheten när vi renoverar. Då ordnar vi alltid med ett annat boende under tiden.

8. Träffa entreprenören

Innan vi sätter igång bjuder vi vanligtvis in till ett möte där du får träffa den utsedda entreprenören som ska hjälpa oss med renoveringen.

9. Utvärdering när allt är klart

Efter större renoveringar skickar vi ut en uppföljande enkät för att få reda på vad du tycker och vad vi kan göra bättre.


AB Bostaden
Properties/

AB Bostaden bygger och förvaltar bostäder i Umeå kommun. Företagets historia sträcker sig från 1953, då det startade i stiftelseform. 1995 blev företaget ombildat till ett kommunalt allmännyttigt bolag med uppdrag att bidra till Umeå kommuns tillväxt och bostadsförsörjning.

Kontakt
  • 090-17 77 00
  • kundcenter@bostaden.umea.se
  • Östra Kyrkogatan 2, 901 06 Umeå
  • Fler kontaktuppgifter
Viktiga länkar
  • Om kakor
  • Webbplatsinformation
  • Visselblåsning
  • Om dina personuppgifter
Sociala medier
  • Facebook
  • Instagram